pondělí 26. listopadu 2012

Jednoduchý test smysluplnosti práce


Má vaše práce smysl? Že úplně nevíte? Zkuste ji popsat pětiletému dítěti tak, aby ji pochopilo. A uvidíte!
Tenhle jednoduchý test mě napadl, když jsem přemýšlela nad tím, proč nedokážu svému tehdy pětiletému synovi vysvětlit, co s manželem děláme za práci (rozuměj, čím si vyděláváme peníze na hračky, lístky do cirkusu a do ZOO, na kouzelníka, občasné sladkosti a jiné zbytnosti i nezbytnosti). Je to jinak moc bystrý kluk, ale můj výklad prostě nepobral… nešťastně se na mě koukal a povídá: „A maminko, co mám teda říct paní učitelce ve školce, že s tátou děláte?“. Dobře, takže jinak. Můžeš říct, že pracujeme v kanceláři. To by mohlo stačit. „No ale, co v tý kanceláři děláte, co máte jako za po-vo-lá-ní.“ Tak řekni, že tatínek je statistik nebo prostě matematik, že v práci počítá čísla. U mě to bude těžší. Ačkoliv jsem vystudovala farmacii a chvíli pracovala v lékárně (mimochodem, jak krásně pochopitelná by byla pro malé dítě prodavačka léků v lékárně, proč jsem toho vlastně nechala…?), už delší čas mě živí průzkum farmaceutického trhu pro jednu nejmenovanou agenturu.  Ale jak tohle přeložit do jednoduché a jasně srozumitelné předškoláčtiny? Uf,… radši fakt řekni, že maminka pracuje na počítači v kanceláři, nebo řekni, že je lékárnice, ale zrovna teď dělá něco jiného. Vidíš, můžeš si dokonce vybrat. A pamatuješ si ještě to slovo, co je táta? Sta-tis-tik! Jasně, jsi šikulka, to přeci zvládneš. Když se druhý den vrátil ze školky, byl moc spokojený, prý už s těmi povoláními navždycky skončili. A na něj naštěstí nedošla vůbec řada. To byla úleva.
Letos se nám ale strašidlo povolání zcela nečekaně vrátilo ze zálohy zpět. A tentokrát bez varování. Syn, teď už prvňáček přišel ze školy s tím, že paní učitelka chtěla vědět, co dělá maminka. Chtěl vědět, jestli řekl správně, že maminka háčkuje oblečky na panenky a dělá korálky. Na můj vyděšený výraz reagoval: "Paní učitelku prý zajímalo, co maminka dělá a ne to, jako co pracuje. „A ty doma přeci pořád něco háčkuješ!“
Všichni říkají, že ideální situace je, když to, co děláme rádi, je i naše práce. Já říkám, že to nemusí být vždycky a za každých okolností pravda. Ale úplně nejlepší je, když smysl a podstatu svojí práce dokážete vysvětlit malému dítěti.

Žádné komentáře:

Okomentovat